Vascozitatea joaca un rol esential in functionalitatea uleiurilor de motor. Dar ce este vascozitatea? Vascozitatea este rezistenta interna la curgere a unui lichid.
Uleiurile de motor sunt disponibile cu vascozitati diferite pentru a deservi toate tipurile de motoare. Society of Automotive Engineers, SAE pe scurt, a dezvoltat un sistem pentru a clasifica lichidele in diferite categorii de vascozitate: standardul de vascozitate SAE. Cu cat este mai mare numarul de pe scara, cu atat rezistenta lichidului la curgere este mai mare.
Indicele de vascozitate adauga diferenta in vascozitate la o schimbare a temperaturii. Un ulei de motor cu un indice de vascozitate ridicat isi va retine vascozitatea mai bine decat un ulei de motor cu un indice de vascozitate scazut. Cand cresc temperaturile, uleiul devine mai putin vascos.
Exista doua tipuri de ulei de motor cu indici de vascozitate complet diferiti.
Primul grup este reprezentat de uleiul monograd. Tinand cont de indicele lor de vascozitate scazut, aceste uleiuri pot fi utilizate pentru aplicatii foarte exacte, in care schimbarile de temperatura nu sunt la ordinea zilei. Un ulei de motor monograd poate fi recunoscut dupa denumire, care contine SAE urmat de un grad de vascozitate corespondent.
Uleiurile de motor multigrad, cel de-al doilea grup, au revolutionat piata uleiurilor de motor cu indicii lor de vascozitate superiori. Aceste uleiuri combina vascozitatile mai multor uleiuri monograd intr-un singur produs, extinzand sfera de aplicare pe o gama de temperatura mai mare. Vascozitatea uleiului multigrad poate fi recunoscuta dupa doua numere SAE separate cu un W.
Uleiul de motor multigrad a cucerit piata cu proprietatile lui imbunatatite, eliminand incet uleiurile monograd. Cu toate acestea, uleiurile monograd inca mai au un set specific de aplicatii. Unele lipituri sau materiale de etansare pentru vehiculele mai vechi inca necesita uleiuri minerale de motor monograd pentru a ramane in stare optima, in caz contrar devenind casante.